Det er ikke alltid så mye å spare på å kjøpe brukte nesten nye fartøy i forhold til prisen et verft krever. Men det kan, avhengig av type fartøy, være svært mye å spare i tid som ellers brukes til å følge et byggeprosjekt. I tillegg er ofte et fartøy som er brukt litt tid, fri feil, og har gjerne fått alt utstyr justert.
.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Fiskerimagasinet har satt sammen en oversikt over en del fartøy som er til salgs, og som er bygget i 2018 eller senere. Kanskje kan ett av disse vurderes om en ønsker seg et nytt, driftssikkert fartøy?
For noen fartøy er prisen selger håper på å få oppgitt. Dette er sjelden den prisen kjøper ender opp å betale. Er en flink til å forhandle kan både prisen bli lavere, og det kan være noe fiskeutstyr kommer med på kjøpet.
Vi har sjekket nettstedene til en rekke meglere, og funnet fartøyene som er med i denne oversikten. Vil du vite mer om hvert fartøy så er det bare å klikke på bildene, og du kommer rett til presentasjonen megler har laget.
Småen
Sjarken ble bygget ved verftet Akdeniz i Tyrkia i 2018, og forlenget i 2021. Lengden er nå 10,67 meter og bredden 4,00 meter. Hovedmotor er en Doosan som yter 230 hk. Fartøyet selges rigget for garn med cirka 250 breiflabbgarn, samt utstyr for dorging. Ifølge megler, Sigship, er fartøyet til salgs med prisantydning på 3,9 millioner kroner.
Amabell
Dette er en sjark med lengde på 7,99 meter og bredde på 3,30 meter. «Amabell» ble bygget i 2021 ved Strusshamn Båt og Service senter. Motor er en Yanmar som yter 240 hk. Fartøyet er komplett rigget for fiske med garn. Selv om båten er «liten» så er her lugar med toalett og dusj.
Solveig
Sjarken «Solveig» ble levert av Kystteknikk Mechanical i 2021. Skroget som er bygget i aluminium har en lengde på 7,93 meter og bredde på 4,65 meter. En Yanmar med ytelse på 400 hestekrefter sørger for fraspark. Det er Sleipner sidepropell både forut og akter. Fartøyet er rigget for garn. Solhaug Maritim som megler båten har oppgitt en pris på 4,5 millioner kroner.
North Sea
Våger en å satse på reker, er danske «North Sea» en av de flotteste trålerne for salg. Fartøyet som er 32,00 meter langt og har en bredde på 10,00 meter ble levert av Karstensens Skipsværft i 2021. Tråleren har en ABC hovedmotor som yter 1800 hk. Fartøyet som ligger til salgs hos Atlantic Shipping har en pris på 60 millioner danske kroner (cirka 90 millioner norske kroner).
Slettenberg
«Slettenberg» ble levert av verftet Safe Co. I Polen i 2021. Største lengde er 27,97 meter og bredde er ti meter. Motor er en Yanmar. Fartøyet er rigget for snurrevad og trål, samt snurpenot ved låssetting. Fartøyet har fryserom på 247 m3 og bulkrom på 35 m3. Selges med rettigheter. Pris er ikke oppgitt. Megler er OSO Maritim.
Remøygutt
Dette er en sjark bygget av Proas AS i 2021. Den har en lengde på 10,99 meter og bredde på 3,90 meter. Motor er en Cummins som yter 500 hk. Fartøyet er rigget for makrelldorg, juksa og garn. Ifølge prospektet er sjarken svært godt utstyrt, men kan ikke overtas før den har vært i Lofoten på årets skreifiske. Megler antyder en pris på 8,5 millioner.
Øya
Er du på jakt etter en ganske ny Viksundsjark, så kan «Øya» kanskje være aktuell. «Øya» som ble bygget i 2020, har en lengde på 10,50 meter og bredde på 4,20 meter. Motor er en Volvo Penta 420 hk. Fartøyet er ikke rigget for fiske, men har gyldig fartøyinstruks for fartsområde Kystfiske.
Ole Elvan
«Ole Elvan» ble levert av Blokken Skipsverft i 2020. Største lengde er 18,49 meter og bredde 6,60 meter. Motor er en Nogva Scania som yter 700 hk. Fartøyet er rigget for snurrevad. Selges med snurrevadutstyr og kvoterettigheter på torsk, si og hyse. Pris er ikke oppgitt. Megler er OSO Maritim
Gunn Beta
Sjarken «Gunn Beta ble bygget av islandske Baldur Halldorsson Ehf i 2019. Lengden er 10,97 meter og bredden 2,62» meter. Motor er en Volvo Penta som yter 350 hestekrefter. Megler, OSO Maritime oppgir at sjarken er «delvis rigget for juksa».