Sjarken ble bygget ved Jostein Viksund Båtservice AS i Strusshamn i 1996 for Richard Bertheussen i Loppa. Den fikk da navnet «Sveinegutt». Etter flere eierskiftet fikk sjarken navnet «Måken» i 2012. Dette navnet har den fortsatt.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Nylig fikk «Måken» Børge Johan Hansen fra Øksnes i Nordland som ny eier. Selger var Asle Bergesen fra Stø i Nordland.
Lengde på sjarken er ifølge Skipsregisteret 9,20 meter og bredde 3,20 meter. Men i Fiskeridirektoratets merkeregister og salgsprospektet utarbeidet av skipsmegleren OSO Maritim på Andenes, er oppgitt en lengde på 10,05 meter. Den er antakelig oppmålt på nytt, og så har bare ikke denne informasjonen blitt oppdatert i Skipsregisteret.
Skal fiske med garn og juksa
«Måken» er rigget for juksa. Inntil den skiftet eier i andre halvpart av april fisket 1752 kilo torsk og 518 kilo sei.
Børge Johan Hansen skal fiske med juksa og garn i åpen gruppe etter torsk, hyse og sei.
Han har ifølge søknad om erverv har betalt 900 000 kroner for sjarken som har en Saab Iveco hovedmotor som yter 280 hestekrefter og et lasterom på 3,55 kubikkmeter.
Spleis for å få Vestfjord i fiske igjen
Spelisen har nådd 25 prosent av målet når dette publiseres. Noen minutter før klokken seks i dag tidlig ble havaristen «Vesftfjord» slept inn til Hirtshals.
Vestkajen skal forsøke å få start på Vestfjord
“Vestfjord på vei inn til Hanstholm etter fire måneder med oppussing tidligere i år. Foto Sylvia Nikisch/Facebook Det var dramatisk da tråleren «Vestfjord» begynte å
EnTech Marine tar over Vestkajen Maskinværksted
Hirtshals har i mange år vært viktig for norske redere med behovfor ombygging,reparasjoner og vedlikehold. fra Norge, Nå styrkes tilbudet ved sammenslåing av EnTech Marine
MSC svarer ikke på eposter om dumping av konteiner
Dette er skipet “MSC Shannon III” som dumpet conteineren. Rederiet svar ikke på henvendelser om saken. Foto Gena Afimov, Shipspotting. «MSC Shannon III» som dumpet
Dumpede konteinere skader trålen til trålere
Slik så trålen dra mannskapet på “Rønø” tok den opp. Mer skader skulle det bli før de kunne løfte konteineren ombord. Foto Jørgen Runehäll Dumpede
Pelagisk tråler solgt til Afrika
Tina Jeanette blir nå klargjort for de nye marokkanske eierne ved Thyborøn Skibs og Motor. Foto Sejbjerg Skibsbilleder En pelagisk tråler med største lengde 51
400 millionar tonn plastsøppel årleg – FN må ta et grep
Dette bildet er fra Sri-Lanka. Slik som dette er det mange steder i verden, og ikke alltid så mye bedre på ,mange norske strender. Foto
Pluto tråldører i plast – grønn løsning for mindre fartøy
Islandske Mar-Eco produserer tråldører i resirkulert plast, kjent som Pluto tråldører. Dette er lette tråldører som reduserer påvirkning av bunnen, reduserer drivstofforbruket med 25 prosent
Når forskere blir aktivister mot bunntrål
Denne uka slo organisasjonen SABIMA (Samfunn for biologisk mangfold) et slag for kulturlandskapet. «Når det gror igjen eller brukes mer intensivt, dør blomstene, biene og
Slik styres Thyborøn Trawldoor sine dører
Dette er skjermen hvor tråleren “Themis” styrer sine type 42 Bluestream tråldører fra. Foto Thyborøn Trawldoor Slik fjernstyres tråldører En av utfordringene under utviklingen av
Solid suksess med kontrollerbare tråldører
Strand Senior (t.v.) og Fiskeskjer ved kai, begge med type 42 Bluestream dører fra Thyborøn Trawldoor. Foto Thyborøn Trawldoor Innføringen av kontrollerbare tråldører har blitt
Rogne skiftet navn til Havdrøn
“Rogne” er solgt, og rederiet har bestilt nytt fartøy fra Karstensens Skibsværft som også bygde det solgte fartøyet. Foto Paul Misje «Rogne» som ble bygget