Astrid Ann
Allerede lørdag kveld var "Astrid Ann" klar for å seile igjen. Foto Prepen Michael Rønn Andersen

For snart to uker siden, fikk reketråleren «Astrid Ann» ikke skikkelig kraft på motoren. Ingen god situasjon når en skal slepe trål. Fartøyet befant seg ved Egersund, hvor de så gikk inn og leverte fangsten. Ved å seile i til sammen førti timer til Hirtshals, så var de tilbake i fiske utenfor Egersund fire-fem dager tidligere.

                                                   .

Tekst Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

– Vi kontaktet noen norske motorverksteder. Men siden det var blitt torsdag, var det usikkerhet rundt hva som kunne bli gjort før over helgen. Det måtte sjekkes nøye hva som var galt, og deler måtte bestilles. Det kunne raskt gå noen dager inn i den påfølgende uken før deler var på plass og reparasjon kunne utføres, forteller skipper Agnar Langtveit til Fiskerimagasinet.

Verksted i Hirtshals ble løsningen

Rekefisket var på topp, – med både gode fangster og topp kvalitet, – for ikke å si lite småreke. Så Agnar kontaktet Vestkajen Maskinværksted i Hirtshals. Det var klart at det var for lav temperatur på en av sylinderne i motoren, en Caterpillar 3500.

Verkstedet rådførte seg med Zeppelin Danmark A/S som forhandler Caterpillar i Danmark, og som Vestkajen Maskinværksted har en agentavtale med. Det ble raskt enighet om at det var en defekt injektor på den aktuelle sylinderen.

– Det naturlige ville være å bruke en forhandler i Norge. Ponpower AS har et verksted en times kjøretur derfra. Men de hadde ikke deler og kunne ikke utføre reparasjonen på kort tid, men ville måtte be om tid til slutten av neste uke, sier Agnar til Fiskerimagasinet.

Alt ble fikset på noen timer i Hirtshals

– Skipper kontaktet oss igjen, samtidig som han satte kursen for Hirtshals. Her ankom han lørdag morgen. Da ventet serviceteknikker fra Zeppelin med ny injektor. Denne ble installert og motor testet.

Lørdag kveld var båten klar til å gå fra Hirtshals og tilbake til Egersund slik at de kunne begynne å fiske etter midnatt søndag til mandag når helgedagsfredningen var over, forteller avdelingsdirektør Morten Mikkelsen ved Vestkajen Maskinværksted.

280 nautiske mil frem og tilbake

Fra Egersund til Hirtshals er rett i overkant av 140 nautiske mil en vei. Så med totalt 280 nautiske mil, gikk det med rundt 40 timer å seile frem og tilbake. Denne tiden til tross fikk «Astrid-Ann» minst 4 til 5 dager mer tid til å fiske, enn om de hadde lagt til kai i Egersund og ventet på at den norske representanten for Caterpillar skulle få skaffet reservedeler og fått utført reparasjonen.

Tråleren «Astrid Ann» ble bygget i Storbritannia i 2005. Den har en lengde på 26 meter, og fisker stort sett etter reker- Fangsten leveres normalt leveres  i Egersund eller Arendal.

Ved å gå til Hirtshals for å skifte injektor fikk "Astrid Ann" en hel uke ekstra i fiske. Fra venstre avdelingsdirektør Morten Mikkelsen ved Vestkajen Maskinværksted og til høyre skipper og reder Agnar Langtveit. Foto Terje Engø
En injektor som denne var defekt og måtte skiftes. Foto Vestkajen Maskinværksted/Machineryline

LES OGSÅ:

Facebook