En fabrikktråleren full av utstyr fra nordiske leverandører, og designet av Kongsberg Maritim er straks klar. Nå forberedes kjempen som er på hele 9138 bruttotonn for fiskesesongen som starter etter nyttår.
«Arctic Fjord» er den første nye fabrikktråleren for Alaska pollock som er bygget i USA på over tre tiår. Den har nå gjennomført utprøving i havet utenfor Seattle. Fisket som «Arctic Fjord» skal delta i, er det samme som Kjell Inge Røkke i sin tid, med base i Seattle, tjente sine første milliarder på.
Av Terje Engø, Kongsberg Maritim og Carsoe
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
“Arctic Fjord” som er designet av Kongsberg Maritime (tidl. Rolls Royce), er bygget ved verftet Thoma-Sea Marine Constructors, L.L.C. i Louisiana. I begynnelsen av august kom fartøyet til Seattle hvor det nå har blitt testet ut og klargjøres for fiske.
Fabrikktråleren forsinket av pandemien
Fabrikktråleren skulle ifølge opprinnelige planer vært overlevert i 2021. Men byggeprosessen er kraftig forsinket på grunn av Covid-pandemien.
For Kongsberg Maritim er dette en prestisjeordre. Ikke bare er det de som har tegnet fartøyet, men også vinsjer og annet dekksmaskineri er levert av Kongsberg Maritime, som fortsatt hadde navnet Rolls Royce da kontrakten ble inngått i 2018.
Motor og hjelpemotor fra Bergen Engines
«Arctic Fjord» er utstyrt med en hovedmotor av type B33:45V12 levert av Bergen Engines AS. Motoren har en ytelse på 7200 kWh (9651 hestekrefter).
Det er også en generator tilkoblet en B33:45L6 motor fra Bergen Engines AS. I tillegg til generatoren er det power take off på giret, et 1180 GFC levert av Kongsberg Maritime. Skulle det være total stopp i generator og hovedmotor vil en Caterpillar nødgenerator type C18 sørge for elektrisitet om bord.
En Kongsberg Maritime Promas Innoduct propell på 4200 mm diameter gir fremdrift, men sidepropell fra Kongsberg gir bedre manøvrering.
Fangsten vil når den kommer ombord i fabrikktråleren bli brukt til å produsere filetblokk, surimi, rogn og fiskemel og -olje. Fabrikken er designet og levert av danske Carsoe.
Skipet har en 48 lugarer med en mannskapskapasitet på 152.
Avansert elektronikk fra Simrad
Først på nyåret, når A-sesongen i pollockfisket starter vil «Arctic Fjord» starte fisket. Da skal den spore pollock med blant annet Simrad SN90 flerstråleekkolodd og Simrad ES80 (38 – 200 kHz) ekkoloddsystem som gjør det mulig å identifisere fiskeart og størrelse. Det er også FX80 live-kamera og DFS75 trålovervåkningssystem som gjør det mulig å filme og identifisere både art og mengde fisk i trålen.
Ifølge informasjon fra Kongsberg Maritim er det viktige designfunksjoner som inkluderer en bølgegjennomtrengende baug, som reduserer drivstofforbruket og reduserer slag i grov sjø.
Rederiet har flere fartøy
Den store fabrikktråleren eies av Arctic Fjord II LLC og driftes av Arctic Storm Management Group LLC i Seattle. Rederiet driver for øyeblikket fartøyene C/P Arctic Storm med lengde 102 meter, «Arctic Fjord» med lengde 83 meter og F/V «Sea Storm».med lengde på 32 meter. 35 år gamle «Arctic Fjord» er lagt i opplag i september og vil etter det Fiskerimagasinet erfarer bli tatt ut av fiske for rederiet.
Til sammenligning er «American Monarch» som Kjell Inge Røkke kontrollerte American Seafoods fikk bygget ved Aker Langsten i 1996, 96,2 meter lang og 18,5 meter bred og 6701 bruttotonn. «Arctic Fjord» er 99 meter lang og 21 meter bred og 9138 bruttotonn. «American Monarch» heter nå «Komandor», er flagget til Russland og fisker for tiden i Stillehavet utenfor Chile.