Dumpede konteinere har skadd trålen til flere båter i Skagerrak. Skipper Jørgen Runehäll fisket nord for Hanstholm da enconteineren kom i trålen til den 21-meter lange bunntråleren «Rønø». Nøyaktig posisjon er vanskelig å si, siden trålhalet var rundt femten nautiske mil langt. Men hvem den tilhøre var tydelig merket.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
For tråleren resulterte «bifangsten» at fisk unnslapp trålen. Tid gikk først med til å sikre containeren, et risikofylt arbeid som utsatte mannskapet for fare. Deretter måtte trålen repareres, en jobb som tok mange timer siden containeren måtte skjæres løs.
Fisker i skipsleden
Mye av fiskeriene i Skagerrak, nord og nordvest for Nord-Jylland foregår i den travle skipsleden som går mellom Europa, gjennom den Engelske kanal og videre opp til spissen av Danmark hvor en del fartøyer dreier av inn mot Østersjøen, og noen fortsetter mot Sør-Norge eller nordover mot Nord-Norge og Russland.
Kontaineren var tydelig merket med «MSC Shannon». Det var kort sagt ingen tvil om hvem som hadde dumpet denne.
MSC er ett av mange rederier
MSC er et av mange rederier som går med handelsskip i her. Pluss/minus et femtitallas skip passer Danmark hvert døgn. En rask opptelling viser at 80 til 120 fartøyer normalt seiler i skipsleden forbi Nord-Jylland hvert døgn.
Trålerne «Madsalune» (23 meter), «Juli-Ane» (25 meter) og «Ocean Laura» (31 meter) har i senere tid fått kontainere i trålen tilsvarende den «Rønø» fikk. Til Fiskerimagasinet.no forteller skipper Kristian Rønn på «Ocean Laura» at de fikk et ekstra opphold i trålingen på halvannen time. Hvor mye fangst som slapp ut av trålen mens konteineren ble sikret om bord er vanskelig å si.
Produsert i Shanghai
Konteineren som «Ocean Laura» fikk var ikke merket med noe skipsnavn. Men med litt godvilje klarte en å tyde en litt uklar webadresse til å være Sclashing.com. Dette er nettstedet til kinesiske Sclashing Shanghai som produserer slike konteinere. De har ikke noe ansvar når disse dumpes på sjøen
Konteineren som «Ocean Laura» fikk om bord har ødelagte løfteører i det ene hjørnet, og har nok derfor blitt kassert, … det vil si dumpet på havet. Det er ingen annen tekst malt på containeren som gjør at det er mulig å identifisere hvilket skip som har dumpet denne.
Flere trålere med uønsket bifangst
Skipper Johan Løvendahl Nielsen på «Ocean Laura» forteller til Fiskerimagasinet at de fikk en tilsvarende konteiner for noen uker siden i Skagerrak. – Vi brukte en times tid på å bøte trålen etterpå, sier skipperen.
Vi har ikke lykkes i å få kontakt med skipper Jan Bundgaard på fartøyet «Madsalune». Men en tilsvarende kontainer påførte dem nylig tre timer med bøting av trålen.
Ulik merking på konteinerne
Vi har heller ikke lykkes i å fastsl åopprinnelsen til de to to konteinerne kom i trålen til henholdsvis «Madsalune» og «Juli-Ane».
Konteineren, og også den som «Rønø» fikk i trålen er på engelsk kalt for «lasching conteiner», og brukes til å oppbevare wirestropper, kroker og annet løfteutstyr om bord på skip. Men de kan også brukes til oppbevaring av alt fra malingsspann til skrap.
Den kunne blitt levert i en havn, men mye tyder på at mange skip foretrekker å dumpe avfall, fremfor å betale for levering i en havn.