Sending leverte i fjor makrellstørje til Snorre Seafood. Denne ble omsatt til god pris på Hanstholm Fiskeauksjon. Foto Snorre Seafood

Her er oversikt over samtlige 32 småskala kystfartøy som har fått tillatelse til å fiske makrellstørje. Båtene kommer fra så godt hele kysten, fra Finnmark i nord til Vestfold i sør.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

I starten av mars ble planen for det norske makrellstørjefisket i 2025 godkjent. Der ble det blant annet åpnet for flere linefartøy. Totalt kan Norge fiske makrellstørje med fire linebåter og sju ringnotfartøy, i tillegg til 25 fartøy innenfor en gruppe med småskala kystfartøy, skrev Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding.

For noen dager siden ble det besluttet at alle 32 søkere i gruppen småskala kystfartøy skulle få tillatelse til å fiske. Da var det allerede foretatt en loddtrekning og sju fartøy hadde fått beskjed om avslag.

Det er derved klart hvile småskala kystfartøy som får tillatelse.

Mange vilkår for å få delta

Dette er vilkår som er lagt til grunn for gruppen småskala kystfartøy:

  • Fartøyet må være til og med 14,99 meter.
  • Fartøyeier må stå på blad B
  • Hver tur skal ha en varighet på under 24 timer
  • Det skal være et mannskap på maksimalt fire personer om bord
  • Fisket skal foregå innenfor Norges territorialfarvann.
  • Det kan kun fiskes med stang, dorg eller juksa.

 

Det er også en rekke krav til fartøyene med hensyn til redskapen som brukes. Både Fiskeridirektoratets Sjøtjeneste og Havforskningsinstituttet skal kunne ha observatører ombord.

Største fartøy er 18 meter

Men blant båtene som har fått tillatelse er nordlandsbåten «Fugløybuen» med lengde på 18 meter. Dette fartøyet har fått dispensasjon med følgende begrunnelse:

Fiskeridirektoratet finner etter dette å kunne gi dispensasjon for fiske med line for fartøyet «Fugløybuen» med hjemmel i forskrift om regulering av fangst av makrellstørje i 2025 § 11 hvor det fremgår at Fiskeridirektoratet kan gi dispensasjon til fiske med line for fartøy mellom 14,99 og 25 meter.

Det minste fartøyet som har fått tillatelse til å fiske makrellstørje er «Odin» med lengde på bare 5,30 meter.

Minst sju av fartøyene som deltar i år har tidligere levert makrellstørje. I fjor var det de små båtene som begynte å levere fangst tidligst i sesongen. Antakelig siden notbåtene var opptatt med makrellen.

Siden det i år deltar båter som fisker med line, blir det interessant å se hvordan de lykkes med denne redskapen. 

Islandske båter har med suksess brukt line i fiske etter makrellstørje.

Har vært fordel å være liten

En av fordelene de små båtene har hatt er at de har hatt litt lettere for å få omsetning på fangstene. Det har ikke alltid vært like lett for større fangster tatt med not. Spørsmålet er om eksportørene har klart å utvikle dette markedet slik at omsetningen blir enklere i år.

Båtene som deltar i år hører hjemme fra Sør-Varanger i Finnmark til Larvik i sør.

Ett av fartøyene, «Odin» har skiftet eier etter at de søkte og nå fikk innvilget tillatelse. Det er ikke gjort endringer i fiskerimerket i tillatelsen. Om det betyr at «Odin» ikke skal fiske makrellstørje gjenstår å se.

Lysstrålen hører til i Sør -Varanger. Men vil gå sørover for å fiske makrellstørje. Foto Frode Adolfsen
Fugløybuen har som linebåt fått dispensasjon fra lengdebegrensningen. Foto Frode Adolfsen
Facebook