I fjor eksporterte Norge mer enn 84.000 tonn klippfisk til Portugal, skriver Fiskeridepartementet i en pressemelding i dag søndag, i forbindelse med at fiskeri- og havminister Cecilie Myrtseth har vært på besøk i Portugal for å promotere norsk klippfisk og øke eksporten.
Av Terje Engø
Epost: terje@magasinetreisefot.no
Tallet som Fiskeridepartementet bruker for eksport til Portugal er forsiktig sagt svært fullstendig galt. Norsk eksport av klippfisk, inkludert alle fiskeslag og alle markeder, var i overkant av 84 000 tonn. Av dette gikk 19,700 tonn til Portugal.
– Ingen andre i Europa spiser mer sjømat enn portugiserne. De er opptatt av kvalitet og bærekraft, og det er et kvalitetsstempel at de vil ha norsk torsk, eller Bacalhau da Noruega som de sier i Portugal. Landet er en viktig handelspartner for Norge og jeg er opptatt av å ta vare på det gode forholdet vi har og fremme den norske klippfisknæringen, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth (Ap).
Deltok på seminar om klippfisk
Myrseth besøkte Lisboa for å delta på verdens største klippfiskseminar. Hun hadde også politiske samtaler med Portugals statssekretær for fiskeri, Teresa Coelho, der bærekraftig fiskeriforvaltning var tema.
– Portugisere kjenner klippfisken godt som produkt, og de vet godt hvor fisken kommer fra. De er også veldig opptatt av at den skal være bærekraftig høstet før den havner på middagsbordet. I Norge er vi opptatt av bærekraftig forvaltning så det har jeg snakket mye om, sier fiskeri- og havminister Myrseth.
Forbrukerne vil ha moderne produkter
Portugal har vært en av de største forbrukerne av norsk torsk og klippfisk i mange år. En tredjedel av den ettertraktede fisken fra Norge endte opp i portugisiske hjem og supermarkeder i fjor. Laks og andre fiskeslag er også populært. I fjor handlet portugiserne norsk sjømat for nær 5,3 milliarder kroner.
– Klippfisk ble historisk brukt som en holdbar matvare under lange sjøreiser. Bacalhau er portugisernes nasjonalrett, og selvsagt en naturlig del av det portugisiske kjøkkenet. Selv om det tradisjonelle produktet klippfisk står sterkt i Portugal, så ser vi at forbrukerne blir mer opptatt av produkter som er raskt og enkelt å tilberede. Så ferdig utvannet klippfisk vokser i markedet, sier Trond Rismo, Sjømatrådets utsending til Portugal.
Besøkte supermarked for å se på klippfisk
Rismo viste fiskeri- og havministeren det rike utvalget av norsk klippfisk under et besøk til supermarkedkjeden Pingo Doce.
– Selv i trange økonomiske tider prioriterer portugiserne å lage og spise god mat. De spiser mye sjømat, og de vil helst ha norske råvarer. Det har ikke kommet av seg selv. Norges sjømatråd har sammen med norsk sjømatnæring lagt ned en stor innsats for å forstå det portugisiske markedet og koble næringen og markedet tettere sammen, sier fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth i pressemeldingen.