Førti nybygg er blitt en del av den norske fiskeflåten i år. I ble det levert flere store nybygg helt på slutten av året, noe som etter Fiskerimagasinet forstår skjer i år. Bare fem av årets nybygg har lengde over 21 meter. Og bare ett av disse er bygget ved et norsk verft. Hele fire er bygget ved dansk verft.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Det eneste norske verftet som har levert et større fiskefartøy i 2024 Larsnes Mek Verksted som leverte 50,70 meter lange «Jarle Berg». De andre store fartøyene er «Havsnurp» (60,99 meter og «Polatbris» (43,50 meter) begge bygget ved Karstensens Skibsværft i Skagen. De to andre er «Aksel Johan» (39,95 meter) og «Ingeborg Arntsen» (20,99 meter), begge levert av Væstværftet i Hvide Sande.
Få norske fartøy
Det er grunn til å tro at 2025 også blir et år hvor det blir få store norske fartøy levert av norske verft. Men ett nybygg, den svært miljøvennlig og avanserte tråleren «EcoFive» skulle etter planen vært levert av Westcon Yards i år. Nå er det planen at fartøyet overleveres i januar.
«Trønderhav» som bygges ved Thyborøn Skibs og Motor så det også lenge ut som om ville bli levert i 2024. Men ifølge daglig leder Tage Hansen gjenstår det noe elektrisk arbeid som gjør «Trønderhav» først leveres i januar.
Både Karstensen Skibsværft og Vestværftet har flere fartøy som leveres til norske redere i 2026 om det ikke oppstår større forsinkelser. 2025 tegner til å bli et bedre år enn 2024 med hensyn til fornyelse i de største lengdegruppene.
I lengdegruppen 11 til 14.99 meter er det levert fem fartøy. Fire av disse er bygget i Norge, mens ett fartøy, «Stording» er bygget ved Bredgaard Boats i Rødby. Blant de fem fartøyene er «Seingen», en katamaran med lengde på 14,99 meter og bredde på 9,40 meter bygget av Mundal Båt. Dette er den første katamaranen bygget for en norsk reder på cirka 20 år.
Blant båtene i denne lengdegruppen er også en stor sjark, «Lienus» med lengde på 11.13 meter. Denne er bygget av Nor-Dan Marine. Dette båtbyggeriet er også det norske båtbyggeriet, som med fem fartøy har levert flest sjarker i 2024.12.25
Suksess har også islandske Trefjar som i år har levert fem sjarker til norske fiskere. Det betyr at de ligger på topp i antall leverte sjarker sammen med Nor-Dan Marine. Interessant er også Øien Båt AS som har levert elleve båter. Disse har en lengde på 7,10 meter og bredde på 2,34 meter. Båtene som er klassifisert som åpne båter, brukes primært til teinefiske etter leppefisk, samt fiske etter krabbe, hummer og andre arter i fjorder og beskyttet farvann.