Målfrid er en flott stor sjark bygget ved Ydstebø Maritim AS på Kvitsøy i Rogaland. Foto fra prospekt solhaug Maritim AS

           

En sjark bygget ved dette båtbyggeriet selges ikke hver uke, eller måned. En flott sjark har nå fått nye eier i Mehavn. Sjarken er rigget for garn, line og teiner. Den nye eieren skal bruke alle utstyrsmulighetene til fiske etter torsk, sei, hyse og blåkveite med line og garn, samt fiske med teiner etter kongekrabbe i kvoteregulert område.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Sjarken på fiske i nord. Foto fra prospekt, Solhaug Maritim AS.

En sjark bygget av Ydstebø Maritim AS på Kvitsøy i Rogaland er ikke hyllevare. Nå har Joakim Hansen, som driver rederiet Hansøy AS i Mehamn i Finnmark, kjøpt en flott sjark bygget ved dette båtbyggeriet i 2008.

Opprinnelig bygget for fisker på Karmøy

Selger er HF Fiskeri Haakon Fjellanger i Honningsvåg. Opprinnelig som Sjarken ble opprinnelig bygget som Arsbuen for en eier i Kopervik på Karmøy i Rogaland.

Selv om det er femten år siden sjarken ble bygget, er det bygget som mange mer moderne sjarker med stor bredde. Den har en lengde på 10,65 meter og bredde på 4,68 meter.

Sjark med god dekksplass

Som en ser av bildene, er det rikelig med dekksplass om bord. Det trengs også når båten er brukt til både line, garn og juksa.

Ifølge megleren Solhaug Maritim AS i Kirkenes, som har formidlet salget og satt sammen salgsprospekt for båten, har sjarken en dieseltank på 1900 liter.

Med en marsjfart på 7,5 knop og med et forbruk på 16 liter, kan det gå en del tid mellom hver bunkring. Ved alle former for fiske båten er tiltenkt å delta i, er det mye drift med lav last på motoren. Det er stort sett frem og tilbake til der det fiskes at det brukes en del diesel.

Her i fiske etter torsk med garn. Passer det bedre med line er sjarken rigget for det, eller for teinefiske etter kongekrabbe deler av året. Foto fra prospekt Solhaug Maritim AS.

13 tonn i lasterommet

Der er et lasterom på 12,87 kubikkmeter som kan laste maksimalt 13,2 tonn. I tillegg kan sjarken ha fem tonn last på dekk. Skroget er bygget i GRP (glassfiberarmert plast).

I maskinrommet er det en Volvo Penta D9 med en gangtid på 7600 timer. Giret er av type Ulstein 55 GSC. Dette ble overhalt i 2019. Det er sidepropell i baugen.

Rikelig med elektronikk

Blant det elektroniske utstyrt er en SailorsMate og en Olex kartplotter, Simrad ekkolodd, en Simrad radar og en JRC radar, to Garmin 152 GPSer og en Simrad GPS. Også autopilot er av merket Simrad.

Sjark rigget for line, garn og teiner

Dette er en båt bygget for allsidig fiske. Det vies av utstyret på dekk. Dette omfatter blant annet en Hydema 800 kg garnhaler, Maydam garngreier, dobbel linesetter, S40 linkekveiler (800 kg) og en Lorentsen Hydraulikk 1,5 tonn teinehaler. Det er også en TMP 300 L dekkskran og en 1200 liter hevebinge.

Det er tre køyer, vaskemaskin, bysse med kjøleskap, frys og Pyro, TV, 30 liter varmtvannsbereder og defroster og Pyro dieselovn for oppvarmin.

Solgt for under fem millioner kroner

Det er kort sagt en godt utstyrt sjark, klar for å brukes på de fiskerier den nye eieren har planer for å delta i. Men ingenting kommer gratis, og slettes ikke en god sjark. Ifølge ervervssøknad er det avtalt en pris på 4,6 millioner kroner. Dette er finansiert med lån i Sparebanken 1 Nord-Norge og i underkant av en million i egenkapital.

Kjøper har når dette skrives ikke overtatt sjarken.

LES OGSÅ:

Investerer over to millioner i ny rask leppefiskbåt