
Tidlig på høsten 2024 i fjor signerte Rino Mortensen en kontrakt på en ny Skogsøy garnbåt. Den siste måneden har Mortensen bodd i Mandal for under ferdiggjøringen av sjarken ved GOT Marine AS. Nå er han på vei hjem til Vesterålen med nybygget. Når dette skrives ligger han ved kai i Brønnøysund.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
Rino forteller at han er veldig fornøyd med samarbeidet med verftet. Ikke minst er han forunt at et verft leverer til avtalt tid. Det er for tiden sjeldent.
Sjarken er en forlenget modell av et design som egentlig er 10,99 meter. Rino har lagt på to meter, og derved fått svært god plass. Det kostet ikke så mye ekstra med et par meter med på lengden, ifølge Rino. Han har betalt i overkant av 20 millioner kroner for sin nye flotte Skogsøy.
Solgte 40 år gammelt fartøy
For å finansiere båten solgte han en båt med samme navn, samt noen kvoterettigheter. Den solgte båten hadde en lengde på 27,43 meter. Den ble bygget i 1985 og ble i år 40 år. En eldre båt som krevde mye vedlikehold. Han er glad for nå å ha en båt som er ny, og ikke minst at det er en Skogsøy.
Når han nå straks er klar for fiske med den nye garnsjarken, er det torsk, hyse, sei og blåkveite som skal opp av havet.
Nye «Vårheim» er godt utstyrt for garnfiske. At Rino valgte å få bygget den med et par meter ekstra i lengde, har gitt mye ekstra arbeidsplass på dekk.
Båten er bygget med stor garnbinge akter og en Net-op garngreier og en Lormek garnhaler med kraft på 1500 kilo.
Fisken bløgges og går i bløggekar før den lastes i plastconteinere.
En Skogsøy med en 400 hester Scania
Fremdrift sørger en Scania DI13 med ytelse på 400 hestekrefter for. Den er levert av Nogva som også har levert gir og propell, samt en Nanni QLS22T hjelpemotor. For å gjøre båten lett å manøvrere under fiske og ved kai er det sidepropeller både forut og akter. Disse er av merket Sleipner.
Mange av båtene av merket Skogsøy som eer bygget i senere år er vært svært brede i forhold til lengde. “Vårheim” sitt design er i utgangspunktet ikke spesielt bredt, og blir forholdsvis smalere siden det er lagt inn et par meter ekstra i lengde. Det gjør at fartøyet får et fornuftig drivstofforbruk og samtidig god plass på både dekk og under dekk.
På vei nordover holder båten en fart på litt over åtte knop. Den kan fortsatt øke farten, men det er langt fra Mandal til Myhre, og mye å spare på å holde økonomifart.
Solgte gamlebåten til Oman
Båten som ble skiftet ut ble solgt til Oman. Fartøyet som var rigget for not og snurrevad ble slettet i skipsregisteret 28. august i fjor. Fartøyet ble bygget som «Einar Erlend» i 1985 ved Solstrand Slip og Båtbyggeri AS i Tomrefjord i Møre og Romsdal. Fartøyets lengde er på 27,43 meter og bredde på 8,60 meter.
«Vårheim» var etter hvert en sliter som hadde seilt med ulike navn og eiere. Navnet «Einar Erlend» ble først skiftet ut til «Solværskjær 2» i en kort periode i 2009. Deretter ble navnet «Tjeldøy», «Sander Andre», «Johannes», «Benjaco» og i desember 2022 til «Vårheim».
Til Oman via Sør-Afrika
Turen til Oman ble lang. Istedenfor å seile gjennom Suezkanalen og gjennom Rødehavet, valgte de nye eierne å seile rundt Sør-Afrika. Fartøyet ligger nå i en mindre fiskerihavn nært Duqm.
Det virker ikke som om fartøyet er tatt i bruk. Men det er ikke uvanlig at det i mange land kan ta flere måneder å få godkjent og registrert et fiskefartøy.

Artikkel om Vårheim fortsetter nedenfor bilder




VÅRHEIM

Kjenningssignal: LH6508
Verft: GOT Marine AS, Mandal
Design: GOT Marine AS
Byggeår: 2025
Hjemsted: Myre, Nordland
Eier: Rino Mortsensen AS, 8430 Myhre
Materiale: Aluminium
HOVEDDIMENSJONER:
- Lengde: 12,92 m
- Bredde: 4,80 m
- Dybde: 3,55 m
KAPASITETER:
- Lasterom (isolert): 33 m³
- Brennolje: 4 m³
- Ferskvann: 2 m³
Leverandører og utstyr
Aluminium, fortøyningsutstyr
Hovedleverandør aluminium: Norsk Stål as
Fortøyningsutstyr, anker etc: Certex
Innredning
Innredning levert av: HMI, Haugeland miljø innredning
Styrestol: Norsap
Styring, roranlegg
Rormaskin, rorutstyr: Sleipner AS
Sanitæranlegg
Sanitæranlegg: Egeland Rør
Lense og spyleanlegg
Lensepumpe: Inkl. i motorpakke Nogva
Brannpumpe/Spylepumpe: Inkl. i motorpakke Nogva
Elanlegg 24v- 230v
Elektrisk anlegg: GOT Marine
Komm. og navigasjons systemer: GOT Marine
Sikkerhetsutstyr
Sikkerhetsutstyr: Viking Lifesaving Equipment
Statx slukkeanlegg for maskinrom: Alf Lea& Brannvern as
Motor/fremdriftsanlegg
Scania Di13 400hk: Nogva Motorfabrikk
HC258 Gir og propellanlegg: Nogva Motorfabrikk
Sidepropell forut og akter: Sleipner
Manøverstasjoner Seatek
Hjelpemotorer
Hjelpemotor Nogva Nanni QLS22T: Nogva Motorfabrikk
Kabola KB45 oljefyr: Farco AS
Fiskebehandlingsutstyr
Containere: Sæplast
Bløggekar: Smådal mekaniske
Hydraulikkanlegg
Garngreier. Net-op 475-2
Garnhaler: Lormek 1500kg
Arm Garngreier: Lormek
LES OGSÅ:
Se flotte Eya som nå er på vei hjem fra Skogsøy
Flere reketrålere under femten meter med svært gode fangster
Snurrevadbåt solgt fra Myre til Oman
Se flere bilder nedenfor.














