Karstensens Skibsværft i Skagen overleverte i oktober nybygget «Hákon» til rederiet  Gjögur p/f på Island. Skroget til «Hákon» ble bygget av Karstensen Skipsverft Polen i Gdańsk. «Hákon» erstatter eiernes forrige fartøy med samme navn, som nå er lagt ut for salg. I tillegg til det nye fartøyet, driver eierne også to andre fiskefartøy.

Tekst: Karstensens Skibsværft/Terje Engø

Fartøyets design, spesifikasjoner og arrangementer er resultatet av et omfattende og nært samarbeid mellom eierne og verftet, hvor alle løsninger har blitt optimalisert og skreddersydd for å imøtekomme eiernes og mannskapets spesifikke krav, opplyser Karstensens Skibsværft.

Hovedfokuset har vært å optimalisere arbeidsmiljøet, sikkerhet og komfort for mannskapet, samt fangsthåndtering og lagringsfasiliteter for fangst, samt å redusere drivstofforbruket. For å oppnå disse målene er fartøyet utstyrt med det nyeste innen maskineri og utstyr.

I tillegg til «Hákon» har Karstensen Skipsverft også et søsterskip til «Hákon» i ordreboken. Dette skal leveres til et annet islandsk rederi, Skinney-Thinganes.

Slik er skroget bygget

Skroget er bygget i stål med to sammenhengende dekk, og det er lang bakk og båtdekk. Bro, båtdekket, skorstein og master er laget av aluminium.

Skrogets har bulb og vertikal bølgebryterbaug og akterspeil.

Under hoveddekket er skroget delt opp i følgende vanntette rom: forpigg, sonar-/thrusterrom, isolert RSW-tankseksjon med 13 tanker og sentralt RSW-pumpe- og manifoilrom, motorrom med hovedmotoren koblet til et reduksjonsgir og propell i dyse. Helt akter er det drivstoff- og smøreoljetanker.

På hoveddekket er skroget arrangert med forpigg, lager, rom for ozonanlegg, RSW-seksjon med sentrale korridorer, med vakuumpumperom foran og RSW-maskinrom midtskips. Akter for dette er det har skifte- og kafferom, PS/CL motorverksted, kontrollrom, lagerrom, notbinger og helt akter et kombinert rom for hydraulikk og styremaskin.

Flotte mannskapsfasiliteter

Innkvarteringen består av to lugarer for 1-2 personer, en lugar for en person og en offiserlugar, alle med egne toalett/dusjfasiliteter, vaskeri, trimrom, samt trapper og korridorer. For å skape best mulig design for lavt støynivå, er innkvarteringen plassert så langt bort fra propellen som mulig. I tillegg er det gjort en rekke konstruksjonsmessige tiltak for å oppnå lav støy.

På shelterdekket er arrangementet som følger: lagerrom i forpiggen, generatorrom på styrbord side og lagerrom.

Deretter følger rulledempings-tank, etterfulgt av et innelukket lastedekk, midtre dekkshus med RSW-kontrollrom og prøverom/veierom nedenfor silekassen.

Bak midtskips er det et overbygg i full bredde med korridor på styrbord. Innkvarteringen i overbygningen består av fem enkle lugarer og sykelugar, alle med egne toalett/dusjfasiliteter, rom for oljehyrer, garderobe, kaffebar, trapper og korridorer. Styrbord side av overbygningen inneholder trålverksted.

Notbinge og to nettromler

Bak overbygningen er det tråldekk med to nettromler side om side på styrbord/babord, og notbinge innfelt i shelterdekket.

På akterspeilet er det hydrauliske akterporter og hydraulisk betjente styringsstifter.

På båtdekketer det fortøyningsdekk med anker- og fortøyningsvinsjer samt fortøyningsutstyr. Bak dette ligger lagerrom og et sveiseverksted på styrbord.

Den fremre delen av båtdekket er notdekk med snurpevinsjer foran på styrbord, samt hjelpevinsjer og notgalger på babord. Mellom galgene er det installert en fiskepumpe, fiskeslange- og kabeltrommel.

I midtlinjen er det silekasse med samlekar. På båtdekket er det montert hovedfordekkskran og på styrbord en fiskepumpekran.

På båtdekket, akter midtskips, er det dekksrom i midten. Innkvarteringen i inneholder messe, dagrom/lounge, TV-/kino-rom, bysse med proviantlager (separate kjøleskaps- og fryserom) samt trapper og korridorer. Styrbord er det rom for ventilasjon av maskinrommene og hydraulikkpumpe, samt eksosrør.

Bak dekksrommet (på båtdekk), er det to trålvinsjer, og akter for fiskepumpedekket, med en fiskepumpe og hydraulisk slange-spole.

Integrert i akterskipets konstruksjon og båtdekket er også trålgalge. Trålsensorvinsj og notleggerkran er montert på toppen av galge.

360 graders utsikt fra styrhuset

På båtdekket er det også ventilasjonsrom og innkvartering. Innkvarteringen inneholder fire offiserlugarer og sykerom, alle med eget toalett/dusjfasiliteter, instrumentrom, samt trapper og korridorer. På styrbord side av dekksrommet er det MOB-dekk og -davit.

Styrhuset er plassert på toppen av dekksrommet, med 360° utsikt. Skorstenen er på dekk på stybord side.

Hovedmotor og hjelpemotorer

På reduksjonsgiret er det ett Power-Take-Off (PTO), montert med en aksel-generator som produserer 3000 kWe.

For å levere ekstra elektrisk kraft er fartøyet utstyrt med to hjelpemotorer/generator-sett, som produserer henholdsvis 940 og 565 kWe.

Når vinsjsystemet er i bruk under haling og skyting av trål og not/når vinsjsystemet vil PTO på girkassen bli koblet inn, og elektrisk kraft vil bli levert fra aksel-generatoren.

 Når det er behov for full kraft på vinsjene, vil det normalt ikke være samme behov for kraft fra hovedmotoren. Hovedmotoren vil være kraftkilden for både fremdrift og vinsjsystemet.

Under normal sleping kan aksel-generatoren kobles ut og elektrisk kraft kan leveres av en av generatorene.

 De to hovedgenerator-settene vil kunne kobles til og styres av fartøyets DEIF Power Management System. I tillegg er det installert en bryter i hovedtavlen, som tillater at aktre thruster får strøm fra akselgeneratoren, mens fremre thruster og fartøyets overbygg får strøm fra dieselgeneratorene.

Hjelpemotorene kan ta fartøyet hjem

Fremdriftssystemet har også «take-me-home»-muligheter, ved hjelp av en kobling mellom hovedmotoren og girkassen, som lar akselgeneratoren fungere som elektrisk fremdriftsmotor drevet av hjelpemotorene.

Det elektriske kraftsystemet er tilpasset for variabel frekvens (60-50 Hz), ved hjelp av frekvensomformere for 400/440 V og UPS ren kraft statisk forsyning/omformer for 230 V. Dette gjør det mulig å redusere RPM på hovedmotor og propell med 17 prosent.

De ovennevnte løsningene og systemene sikrer en økonomisk og trygg drift av fartøyet.

HOVEDDIMENSJONER

 

Største lengde                     75,40 m
Lengde mellom PP            71,10 m
Bredde (formet)                16,50 m
Dybde ved hoveddekk       6,15 m
Dybde ved shelterdekk     8,75 m
Scantling dypgang            8,00 m
Tonnasje                             3179 GT

RSW-tanker                       2504 m³
Diesel                                     595 m³
Ferskvann                               78 m³
Forpigg                                  120 m³

 

 

Design: Karstensens Skibsværft A/S

Gjennomsnitt fart prøveseilas

  • 16,3 knop, diesel-mekanisk.
  • 11,5 knop, diesel-elektrisk.

Skrog: – bygget av Karstensens Skipsværft Polen, Gdansk, Polen.
Klasse: DNV +1A Fiskefartøy E0 TMON, skrog: Ice-C.

ELEKTRONIKK - NAVIGASJON OG FISKELEITING

ELEKTRISK:

LED-navigasjonslys: Den Haan.

Søkelys: 2 x Polarlight LED.

Tanknivåkontroller: Mobrey alarmer.

Elektrisk entreprenør: KS Elektro.

Strømhåndtering: Deif Delomatic 4 PMS-system.

Hovedtavle: ScanTechnic, Danmark.
Fartøyet er utstyrt med frekvensomformer for flytende frekvenser mellom 50 og 60 Hz.

Alarmpanel /IAS: Marine Control Services (MCS).

 

ELEKTRONIKK:

Omfattende utvalg av elektronisk utstyr (navigasjon, fiskeleting og kommunikasjon), alt levert av Sónar, Simberg og Marport fra Island. Full installasjon utført av KS Elektro.

LF sonar: Simrad ST-94.

MF sonar: Simrad MF-90.

Baugsonar: Simrad SN-90.

Ekkolodd: Simrad ES-80

3D-sonar: WASSP 160 Khz

Strømindikator: JRC

Nettmonitor: Marport

 

Trålsonar: Simrad FS-70

Radar 1 (3 cm): JRC JMR-5410-6X

Radar 2 (10 cm): JRC JMR-5430-S

Radar 3: JRC NCE-5794

Ecdis: Ecdis JRC JAN-9201S

Plotter 1: Olex, 3D

Plotter 2+3: MaxSea MGC Laser gyro system

GPS: JRC JLR-8600

AIS: JRC JCH-183

Gyrokompass: Simrad MGC Laser Gyrosystem

GPS-kompass: 2 x JRC JLR-21

Autopilot: Simrad AP70

VDR: Furuno VR-7000 VDR

Satellittkommunikasjon:

Satellitt-TV-system: 2 x StarLink

GMDSS: Sailor for A3 Navigation

VHF: Sailor

Autotrawl-system: SeaQuest

ME fjernkontroll: Wärtsilä

Intercom: Zenitel

INNKVARTERING

INNKVARTERING MM.

Styrhus: Verft.

Styrhuskonsoller: El-Pro, Norge.

Innkvartering: Maritime Montering, Norge.

Møbler: Maritime Montering / Ekornes, Norge

Styrhus-stoler: Nor-Sap 1600

Ventilasjonsanlegg: LF Ventilation.

Vinduer: Promap.

Vindusviskere: Wynn.

Kjøkkenutstyr: Beha, Norge.

Malingleverandør: PPG Sigma – fartøyet er helt sandblåst og varmgalvanisert.

NØD- OG BRANN

MOB-båt: Viking Norsafe Merlin 615.

Davit MOB-båt: Viking MDM DAF-275 E.

Life rafts: 2 x Viking, 20 personer

Vanntåkesystem: Suvitec

Branndetektorer: Tyco

MASKINERI MM.

 Hovedmotor: Wartsila 8V31, 5200 kW @ 750 rpm.

Propellanlegg: Wartsila 4G1005, d4000 mm.

Reduksjonsgir: Wartsila SCV95-PDC58.

Akselgenerator: Marelli Motori MJRM 710 LC6, 3360 kW/4200 kVA.

SCR-system: Wartsila

Hjelpemotorer:

1 x Caterpillar C32, 940 kWe @ 1800 rpm.
1 x Caterpillar C18, 565 kWe @ 1800 rpm.

Ror: Kongsberg high lift klaffror.

Styremaskin: Kongsberg Tenfjord SR 723 – 412 kNm.

Truster akter: 2 x Brunvoll FU63-1550, 700 kW/952 HP.

Truster baug: 1 x Brunvoll FU63-1750, 900 kW/1224 HP.

Startluftkompressor: 2 x Atlas Copco LT15-30.

Arbeidsluftkompressor: 2 x Atlas Copco MAS GF11FF.

Dieseloljerensing: Alfa Laval MAB103 separator/GreenOil filter

Smøreoljerensing: GreenOil.

FO-overføringspumper: 2 x Desmi.

Pumper: Hovedmotoravkjøling: Desmi.

Dekkrengjøring-, brann- og lensepumper: Desmi.

Hydraulikkjøling – og andre kjølepumper: Desmi.

Hovedkjølere: Kelvion boks-kjølere.

FV trykksystemer: 2 x Desmi.

Avløpspumper: 2 x Desmi.

RSW OG VAKUUMSYSTEM

RSW:

RSW-system: 2 x PTG FrioNordica, hver 1300 kW / 1.118.000 kCal/h.

Sirkulasjonspumper: 2 x 960 m³/h

Kondensatorpumper: 2 x 260 m³/h

RSW sirkulasjonssystem: med fjernstyrte RSW-ventiler gjennom MCS kontrollsystem.

Aktuatorer for ventiler: Eltorque.

Vakuumsystem:

C-Flow:
4 x 87 kW kompressor-enheter.
2 x 4200 l tanker.

DEKKSUTSTYR

Hydrauliske vinsjer: – alle levert av SeaQuest fra Killybegs, Irland, hovedsystem:

  • 2 x Trålvinsjer 91,0 t
  • 1 x Halevinsj 57,0 t
  • 2 x Nettromler 110,0 t
  • 2 x Tail-en vinsj40,0 t
  • 2 x Hjelpevinsjer 16,0 t
  • 2 x Fortøyningsvinsjer 11,0 t
  • 2 x Ankervinsjer 14,7 t
  • 1 x Nettsensorvinsj

Fiskepumping: – alt levert av SeaQuest, hydraulisk:

  • 2 x Slangetromler.
  • 2 x Fiskeslange-trommel.
  • 2 x SeaQuest, hydrauliske fiskepumper, 20”.
  •  
  • Snurpenothåndtering: – alt levert av SeaQuest:
    • 1 x Nothaler, 40,0 t
    • 1 x Notkran, 7,0 tonn x 13,8 m.

 

1 x Notkran

  • 1 x Notleggerkran.
  • 1 x Teleskopisk flåleggerkran

Dekkskraner: – alle levert av SeaQuest, hydraulisk:

  • 1 x Fordekkskran, 4 tonn x 18,0 m.
  • 1 x Fiskepumpekran, 3,5 tonn x 13,0 m.

Hydrauliske drivsystemer: 2 x komplette systemer for vinsjer og kraner, henholdsvis fiskepumpe og tilknyttede utstyr: levert av HP Hydraulikk

  • 7 x 158 kW pumpe-enheter.
  • 3 x 110 kW pumpe-enheter.
  • 1 x 75 kW pumpe-enhet.

Trålblokker: Brdr. Markussen, Blue Line

Ankere og kjeder: AC-14, levert gjennom Max Fodgaard.

Lagre og verksteder

Les også:

Facebook