
Ett nybygg, som blir ett av Norges mest avanserte kombinerte fiskefartøy, er kraftig forsinket ved det tyrkiske verftet Tersan. Fiskeridirektoratet har nå forlenget utskiftingstillatelse og tillatelse til å bruke leiefartøy for nybygget «Leinebris» i sju måneder.
Av Terje Engø
Epost: terje@fiskerimagasinet.no
I desember søkte Vest Shipping AS i Ålesund om forlenget frist for gjennomføring av ervervstillatelse forlenging av leiefartøytillatelsen.
I søknaden opplyses det at «Leinebris» har blitt forsinket i forhold til tidspunkt avtalt med det tyrkiske verftet Tersan. I kontrakten med Tersan skulle nye «Leinebis» bli levert 30. desember i fjor.
Problemet ligger hos underleverandører
Årsaken til forsinkelsen oppgis av verftet å være utfordringer med leveranser av stål på grunn av den pågående krigen i Ukraina, skade hos leverandør av elektromotorer og forsinkelser i leveranse av dekkmaskineri.
Leveransen av elektromotorer er alene forsinket med 4,5 måneder. Dette er alle forhold utenfor Leinebris AS sin kontroll.
Ervervstillatelsen og tillatelsen til bruk av leiefartøy er nå forlenget til 2. juli i år.
Avansert nybygg med to Azimuth
Nye «Leinebris» får en lengde på 64,90 meter og bredde på femten meter. Fartøyet er regnet av Skipsteknisk AS og blant leverandørene er Yanmar, Siemens, Brunvoll, Carsoe, PAM Refrigeration, Mustad, Evotec, Storm, Cflow, Florvaag, Pelagia Hordafor og Smådal.
Autoline, snurrevad og garn
Fartøyet skal fiske med både autoline, snurrevad og garn. Det blir utstyrt for hybrid fremdrift med en stor batteripakke og tre generatorsett for diesel-elektrisk fremdrift. Etter det Fiskerimagasinet kjenner til, blir «Leinebris» første norske fiskefartøy som utstyres med Azimuththruster i både baug og hekk. Vinsjer og annet hydraulisk dekksutstyr er elektrisk.


Fantastisk kolmulefiske – fangster leveres i hele Nordøst-Atlanteren


Forskjellsbehandles – leppefiskere fikk halvannen million inndratt


Protesterer mot administrativ inndragning før klagebehandling





























