Aker Qrill Company har kjøpt det spesialiserte lasteskip «Kaillo», som skal omdøpes til «Antarctic Enabler». Ifølge en pressemelding fra selskapet markerer investeringen et strategisk grep for å sikre kontinuerlige leveranser av bærekraftige råvarer fra verdens største marine biomasse – antarktisk krill.
Pressemelding fra Aker Qrill Company bearbeidet av redaksjonen
Epost: redaksjonen@fiskerimagasinet.no
«Kallio» vil etter omfattende ombygging fungere som et flytende varelager og operasjonelt støtteskip for selskapets krilltrålerflåte i Sørishavet. Fartøyet, som ble kjøpt av finske ESL Shipping Oy, er isklasset og har en lastekapasitet på nær 10 000 tonn krillmel. «Kaillo» skal også bidra til økt effektivitet og redusert nedetid for trålerne ved å levere bunkers og forsyninger direkte til disse.
– Antarctic Enabler» vil bli en nøkkelressurs i vår logistikkjede, og muliggjøre kontinuerlig drift i ekstreme farvann, sier konsernsjef Webjørn Barstad. – Dette fartøyet styrker infrastrukturen som trengs for å møte den økende etterspørselen etter bærekraftige marine ingredienser.
Blir utstyrt med droner
Ombyggingen vil inkludere installering av avansert sensorteknologi. Fartøyet vil bli utstyrt med droner for rekognosering etter krillkonsentrasjoner. Det opplyses at dette skal bringe selskapet et steg nærmere sitt mål om «helintegrerte, datadrevne fiskerioperasjoner». Totalt vil investeringen i fartøyet beløpe seg til om lag 24 millioner euro (cirka 280 millioner kroner).
Får overlevert en fjerde tråler i 2026
Satsingen på «Antarctic Enabler» føyer seg inn i en bredere ekspansjonsplan som også ferdiggjøring av et nytt topp moderne fangstfartøy ved Tersan Shipyard i Tyrkia. Denne tråleren var opprinnelig kontrahert ved Westcon av Rimfrost. Skroget ble sjøsatt ved Tersan Shipyard i Tyrkia i november 2021.
Tråleren skulle deretter utstyres ved Westcon i Ølen. Rimfrost kansellerte kontrakten i 2023, og ikke lenge etter kjøpte Aker Krill Company avtale med Tersan om kjøp og ombygging. Fartøyet blir når det overleveres i 2026 selskapets fjerde krilltråler.
“Kaillo” har nå gått til et verft ikke langt fra Izmir i Tyrkia for å bli bygget om før det skal til Antarktis.
Det nye fartøyet skal operere med norsk fiskeritillatelse i CCAMLR-sonen fra tredje kvartal 2026. Sammen med «Antarctic Enabler» markerer dette et betydelig løft for selskapets kapasitet og tilstedeværelse i Antarktis.

















































