Turbo virker å være en godt vedlikeholdt båt. Men det spørs om ikke kvotene er det interesssante. Foto prospekt Solhaug Maritim AS

OPPDATERING: Solhaug Maritim opplyser tirsdag kveld at Turbo ikke er solgt, selv om det ble søkt om erverv. Derved er den 56 år gammel snurrevad og linebåten med kvoter fortsatt til salgs hos megleren Solhaug Maritim AS i Kirkenes. Selger er Jørn-Åge Fisk på Fredvang i Lofoten.

.

Av Terje Engø

Epost: terje@fiskerimagasinet.no

Røstad & Sønn som eier fartøyet Dennis Olai, med lengde 12,99 og bygget i 2013, var de det var søkt om ervervstillatelse for. Dette fartøyet har kvoter på torsk, sei og hyse. Daniel Berthinussen som eier rederiet, hadde også tenkt å bruke Turbo til fiske etter kongekrabbe.  Men det er grunn til å tro at kvotene som hviler på Turbo var tenkt er flyttet over til Dennis Olai.

Det er uansett et fiskefartøy hvor det er utført mye vedlikehold. Den var på Ballstad slipp før nyttår. Der fikk den fornyet hovedklasse frem til 31.12.2027 og dieseltankene ble renset. I sommer ble sju kjølbolter og ror skiftet.

Fiskefartøy bygget av Harald og Claus Bakken

Fartøyet som er bygget av Harald og Claus Bakken på Rognan i Nordland i 1953, har en lengde på 18,39 meter og bredde på 5,22 meter. Motor er en Caterpillar 3406C som yter 400 hestekrefter ny i 2006. Den har siden blitt overhalt i 2017 og har en timeteller som viser cirka 30 000 timer.

Motoren er koblet til et Heimdal RU43 gir og et propellanlegg av merket Helseth. En generator som yter 40 kw/220 volt, ny 2019, sørger for strømforsyning. Nye er også de tre hydraulikkpumpene av merke Dennison. De ble installert i 2020. Det er et fiskefartøy med mye nytt.

Lastekapasitet preget av når fartøyet ble bygget

Lastekapasiteten er 14 containere med til sammen 8200 kilo. Det er ikke all verden tatt fartøyets lengde i betraktning. Det skal ikke alltid så mye til før en med snurrevad kan ha behov for mer lastekapasitet.

Blant elektronikken finnes det blant annet et JRC GPS kompass, Furuno RADAR, Furuno ekkolodd, Roberston autopilot, Olex kartplotter, to VHF fra henholdsvis Furuno og Simrad.

Kvotene er det verdifulle

På dekk er det to Seljesett snurrevadvinsjer 3,5 tonn nokkvinsj, Lorentsen Hydraulikk leggerull, Lorentsen Hydraulikk 1200 kveiler, dobbel linesetter og fløytkveiler. Det er også en KM Fish Mark 5 sløyemaskin.

Med i prisen følger det er grunnkvote 8-9 meter med torsk 1,7734, sei 1,8298 og hyse 1,8298. Det er neppe å ta hardt i å antyde at kvotene nok er mer verdt enn selve fartøyet.

Fiskefartøyet er siden det ikke ble noe av salget det var søkt om tillatelse for fortsatt til salgs, noe som er normalt inntil kjøper har fått godkjent erverv og finansering er på plass. På meglerens nettside er prisen 5,5 millioner.\

LES OGSÅ:

Betalte millioner for en solid brukt sj

Turbo var på slipp for femårs-klassing og vedlikehold før nyttår. Foto prospekt Solhaug Maritim AS
Det blir trangt når et eldre styrhus skal reflektere noe av utviklingen innen elektronikk. Foto prospekt Solhaug Maritim AS