Danske fangster av hyse mer enn tredoblet

Selv om det var for mye undermåls hyse i fangsten, var det ikke hva direktoratet la vekt på når hele fangstverdien ble inndratt. Foto Terje Engø Frem til 2020 ble det i dansk farvann fisket rundt 200 tonn hvitting og hyse i årets første to måneder. Siden har fangsten økt fra 195 tonn i 2020
Danskene starter fisket på 103 000 tonn tobis

Fra i dag får danskene fiske tobis. I Norge har Havforskningsinstituttet anbefalt null-kvote. Det danske fiskeriet er fordelt på Nordsjøen, Skagerrak og Kattegat. Havforskningsinstituttet skal gjennomføre ett nytt trål og akustikktokt nå i april og mai. Av Terje Engø Epost: terje@fiskerimagasinet.no Etter et tokt i desember var anbefalingen fra Havforskningsinstituttet at det ikke ble åpnet
